Geluk

Hoe word je een fantastische coach?

Er zijn zoveel verschillende factoren die belangrijk zijn om een succesvolle coach te kunnen worden. Iedereen heeft er dan ook een mening over. Of het nu jouw methodiek is, je diploma’s, je kennis over het ondernemerschap en zo verder.. In dit artikel, leg ik de 4 top vaardigheden uit, die elke succesvolle coach moet beheersen.

Na 8 jaar als coach te fungeren, heb ik een patroon opgemerkt, dat de fundamenten en het startpunt van fantastische coaches bloot legde. Het is het antwoord op de vraag: ´Hoe word je een fantastische coach?´

Wat maakt dat alle bekende sterren die anderen inspireren, zoals Oprah , Steven Spielbergh of Dr. Phil groot zijn geworden? Wel, ze zijn nooit gestopt met leren. Zij weten waar ze heel goed in zijn en ze weten ook waar ze aan moeten blijven werken. Zelfbewustzijn is altijd de eerste stap om de beste versie van jezelf te worden.

Dus laten we starten met wat je dient te ontwikkelen om een fantastische coach te worden.

De meest vanzelfsprekende vaardigheid is: diepe luistervaardigheid.

Als jij het meest aan het woord bent in een coaching sessie, doe jij waarschijnlijk je job niet echt super goed. Actief luisteren is waar je je cliënt je onverdeelde aandacht geeft. Dus niet zoals je praat met je vrienden en je geest dwaalt af en toe eens af terwijl ze over hun dag vertellen of over iets wat ze al vaak verteld hebben. Deze kwaliteit van actief luisteren betekent dat je in de mogelijkheid bent, om je eigen gedachten en gevoelens opzij te zetten. Je kan focussen en observeren en je bent zéér aanwezig.

Het betekent ook dat je de juiste vragen kan stellen in antwoord op hun verhaal en kan reflecteren op wat ze denken en over praten. Diep luisteren laat je toe om de mentale staat van je cliënt te begrijpen. Zo ontdek je ook dingen die je klant niet kan communiceren en onbewust van is, maar die jij wel opmerkt. Dus oefen je bewustzijn, aanwezigheid en luistervaardigheid.

Soms kan een voorafgaand ritueel je ook wel helpen om rustiger te worden en je eigen gevoelens, gedachten en emotie even opzij te zetten. Deze rituelen verschillen van persoon tot persoon. Wat jou misschien wel kan helpen zijn de volgende: ga even wandelen of lopen, oefen mindfulness, stretch jezelf, zet een leuk muziekje op,..

Soms vinden onze klanten het moeilijk om gevoelige onderwerpen aan te snijden. Ze hebben Dan even de tijd nodig om hun gevoelens op de juiste manier over te brengen. Sommige coaches vinden dat lastig omdat hun klant dan stopt met praten en niet echt meer iets deelt. Ga dan niet in het rond strooien met talloze vragen, want dat kan je klant verwarren.

Leun in dit geval op je tweede vaardigheid die je moet leren beheersen: lichaamstaal leren lezen.

Daar kan je zoveel uithalen! Want terwijl we misschien bezig zijn met te bedenken wat onze klant op dit moment denkt, kunnen we door het lezen van hun lichaamstaal het antwoord vinden. Maken ze oogcontact terwijl ze praten of niet praten? In wat voor positie zitten ze? Zitten ze met hun armen over elkaar of niet? Maken ze gebaren? Je zal mits enige praktijk ervaring kunnen identificeren wanneer ze comfortabel zijn in de conversatie en wanneer niet.

Wanneer je deze kwaliteit gaat beheersen, kan dit een enorm krachtige tool worden in je coaching praktijk. Zeker wanneer je je klanten uitdaagt en zij zich oncomfortabel gaan voelen. Op deze moment kan het zijn dat ze toe zijn aan een pauze. Jij dient dan te stoppen met praten en moet alleen hun gedrag observeren en hun lichaamstaal lezen.

Een andere vaardigheid die enorm bruikbaar kan zijn in je coaching praktijk en goede resultaten kan opleveren bij jouw klanten is: nieuwe perspectieven uitlokken.

Hiermee bedoel ik dat je je klant een nieuw perspectief laat zien of leid hen naar een conversatie waar ze nieuwe ideeën kunnen opdoen die hun huidige realiteit uitdaagt. In de meeste gevallen wanneer we een probleem hebben, geraken we vast in onze eigen scenario’s. We denken over hetzelfde probleem op dezelfde manier en denken op dezelfde manier over de uitkomst. We overtuigen onszelf ervan dat er geen andere uitkomst is en dat we vastzitten.

Maar goede coaches weten, dat wanneer onze cliënten vastzitten in deze vicieuze cirkel, we door de juiste vragen te stellen en door hen nieuwe perspectieven te laten zien het hen uit die gefixeerde mindset kan krijgen. Naar een sterkere en positievere mindset. Wij kunnen hen helpen om hun verhaal te veranderen en ze helpen om hun dromen, doelen en strategieën te vinden. Waarvan ze zelf niet weten, dat ze deze altijd al in zich gehad hebben.

De laatste vaardigheid die ik met je wil delen is: intuïtie.

Ook je intuïtie dien je te voeden en oefenen als coach. Dat is de kracht die je nodig hebt op alle punten met elkaar te verbinden, de nieuwe perspectieven, ideeën, kennis.. Je moet deze leren ontwikkelen en dat doe je door erop te gaan vertrouwen. Vertrouw erop dat als er een vraag in je op komt om deze te stellen aan je cliënt. Soms kan het zijn dat je intuïtie niet klopt, omdat je coachee niet echt aanwezig is in dezelfde situatie of inzicht. Wanneer dat gebeurt wees dan niet te hard voor jezelf, je bent een coach, geen gedachte lezer.

Het is wel een feit dat hoe meer je je gedraagt naargelang je intuïtie, hoe beter je aangeboren intelligentie zal worden. En hoe beter dat wordt, hoe gemakkelijker het zal worden om een transformatie te bekomen bij je cliënt. Dat is toch wat we allemaal proberen te doen?

Dit zijn de 4 vaardigheden waarop je je wil focussen indien je betere resultaten wil bereiken bij je klanten. 

Ben jij er klaar voor om je coaching bedrijf te starten? Ik geef je graag gratis advies tijdens mijn volgende training: ´Start jouw coaching bedrijf.´ Je kan je hier aanmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *