Geluk

Vind jouw ideale coaching klant! + 5 tips.

Wie is mijn ideale coaching klant? Is dit een vraag die jij jezelf wel eens stelt? Of juist helemaal niet en coach jij iedereen? Na het lezen en toepassen van de tips in deze blog, zal al veel duidelijker worden wie jouw ideale klant is.


Misschien ben je ook wel angstig om veel klanten te verliezen? Of ben je bang dat het te saai zal worden?


Ik weet dat kiezen voor veel coaches een heel moeilijke opgave is. Omdat ze andere mensen niet willen kwetsen of ze niet willen uitsluiten. Maar hierdoor is het voor toekomstige klanten niet mogelijk om voor jouw bedrijf en jouw diensten en/of producten te kiezen. 

Zoiets simpels als geen heldere doelgroep kan je hele coaching bedrijf platleggen of verlammen.

Niet omdat je geen goede producten of diensten hebt, maar omdat je geen heldere boodschap kan uitdragen en potentiële klanten verward geraken. 


Neem nu bijvoorbeeld dat je een blog schrijft: dan ben je misschien 1 keer in de 3 weken interessant voor een aantal personen. Dit kan zelfs een beetje irritant zijn voor de mensen die zich niet kunnen terug vinden in veel van je blogs. Deze zullen zich dan uitschrijven uit je mailinglijst.

Zodra ik koos voor een heldere doelgroep met een duidelijke directe boodschap, ging mijn bedrijf pas écht lopen. 

´Waarom kan ik niet gewoon iedereen coachen?´ Vroeg mijn coachee zich terecht af. Dat kan zeker wel, maar hoe voel je je?, vroeg ik haar. ‘ Moe en op, zei ze. Het kost me zoveel energie dat coachen.´ Ga eens na wie jou energie geeft?, vroeg ik haar. Stel nu dat je alleen deze mensen zou kunnen coachen, hoe zou je je dan voelen? ´Ik denk veel beter, zuchtte ze. Maar is dat wel een haalbare kaart?´


Het kiezen voor een niche gaat je heel veel energie, tijd en geld besparen. Je wordt vanzelf gekozen en het werven van klanten gaat vanzelf omdat jij in je marketing laat zien: ik heb het antwoord op de vragen waar jullie zo mee worstelen. Er is dan een goede match tussen wat jij aanbiedt en de klant. 


Vind jouw ideale coaching klant door middel van deze 5 tips:


1) Ontdek waar jij als coach goed in bent en wat je graag doet. JA je bent uiteraard goed in het begeleiden van mensen. Maar wat voor soort begeleiding doe je écht graag? Waar gaat je ziel van open? Wil je mensen genezen, fysiek of mentaal? Ben je er goed in? Wat zie je echt graag gebeuren, van welk soort transformatie bij mensen word jij écht gelukkig? Ik ben bijvoorbeeld goed in het motiveren van mensen om hun bedrijf nu daadwerkelijk te gaan opstarten en hen daarin te inspireren, ik wil graag een voorbeeld zijn. Ik ben er goed in én ik doe het graag.


2) Voor welk probleem heb jij de oplossing? Weet jij als de beste hoe je genezen raakt van een burn-out? Of van welke voeding je energie krijgt? Of hoe je op de beste manier een relatie kan aangaan? Dit kan perfect uit eigen ervaring zijn! Dat maakt jou ook een expert, want je weet wat werkt en wat niet. Zoom in op dat ene probleem en maak daar een super interessant aanbod voor. Wrap it up in een ´genezend´ pakket. Wees de plakker op de wonde, want niemand wil met een open wonde blijven rondlopen.

3) Van welke mensen krijg jij energie? Van wie wordt jij het meest enthousiast? Welke coachees maken jou super blij? Met wie zou je graag vandaag nog aan de slag gaan en van wie weet je dat jij hen het best kan begeleiden?


4) Waar kan je absoluut niet tegen als mensen dat doen? Bijvoorbeeld: dat ze opgeven of niet gemotiveerd zijn, veel te negatief denken, te hard werken, berusten in hun lot, ongezond eten,..  Maak er je baan van om één van deze ideale klanten te gaan motiveren en inspireren om het niet meer te doen.


5) Wat is jouw missie op grotere schaal? Wat drijft jou? Op welke manier wil jij de wereld een beetje beter maken? Mijn missie is dat er zoveel mogelijk goede coaches hun praktijk gaan uitbreiden en doorbreken, zodat de wereld geholpen kan worden. Dit motiveert me om grote stappen te zetten die ik moet maken om mijn bedrijf te laten groeien. Waarom? Omdat mijn missie niet over mij gaat. Het gaat over andere coaches helpen om aan klanten te geraken, zodat meer mensen de kracht van coaching kunnen ontdekken. Het is niet gewoon: ´Ik wil aan wat klanten geraken, een bedrijf runnen en veel geld verdienen.´ Misschien ben je wel een relatie coach en wil je de wereld veranderen door meer mensen betere relaties te doen aangaan. 


Extra tip: Zorg dat je je doelgroep door en door kent of leert kennen!


Een heldere doelgroep is écht nodig. Je moet duidelijk hebben aan wie je jouw producten of diensten wilt verkopen, zodat je ze gericht kunt aanbieden. Pas op het moment dat je een heldere doelgroep hebt, kun je er effectief mee gaan communiceren. 

Als je hier nog dieper op wil ingaan, kan ik jou mijn module ´Bepaal je ideale klant´uit mijn coaching droom opleiding aanraden. Vind jouw ideale coaching klant vandaag nog! Je kan deze opleiding hier vinden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *